Afgebroken tand of kies

Bijna dagelijks zien wij mensen met een afgebroken stukje van een tand of kies. Meestal vrij onschuldig en snel weer te repareren met een vulling of bij wat grotere breuken met een kroon.

In het AD stond vandaag het onderstaande artikel van een mevrouw die nogal pech had met het afbreken van een brug. Zo erg als zij het getroffen heeft komt gelukkig maar zeer zeldzaam voor! Onder het artikel een kort filmpje over hoe een afgebroken tand wordt hersteld met composiet.

Steen in ijsje bij Ikea ruineert gebit vrouw

Een lekker ijsje aan het eind van een avondje winkelen verpest al meer dan een jaar het leven van de Dordtse Anne Kouer-Zanoni. Ze brak een kies en een brug in haar gebit af, naar eigen zeggen door een steen in het ijsje van de Ikea in Barendrecht. Sindsdien kan ze niet meer normaal eten en strijdt ze voor een schadevergoeding om de hoge tandartskosten te kunnen betalen.

‘Onderin het hoorntje met softijs zat een steen waar ik op beet. Plotseling voelde ik een heftige pijn en spuugde ik de hap uit op een servetje,’ vertelt de 63-jarige Anne Kouer-Zanoni. Ze trekt direct aan de bel bij het personeel, maar volgens Kouer-Zanoni krijgt ze weinig begrip voor de situatie. ‘Ik ging door het plafond van de pijn en mijn hele gebit was kapot, maar ik kreeg nog niet eens excuus. Na een paar dagen deed de tandarts een noodingreep. De echte ingreep gaat tussen de 4000 en 10.000 euro kosten,’ vertelt de onfortuinlijke ijseter.

Ikea wil niet betalen en verwijst naar fabrikanten en leveranciers voor de verantwoordelijkheid. ‘Ik wacht met de ingreep. Ik ben bang dat ze helemaal niet betalen als het al is gedaan. Ondertussen eet ik al meer dan een jaar geen harde dingen en vermaal ik mijn voedsel in een blender. Ik kan alleen met links kauwen,’ aldus Kouer-Zanoni die inmiddels een advocaat inschakelde.

De Dordtse letselschadeadvocaat Tom Eskes is verbaasd over de onwil van Ikea. ‘Het bedrijf heeft inmiddels meer uitgegeven om het tegendeel te bewijzen dan mijn client ooit zou claimen. We streven nu naar een oplossing om Ikea te bewegen alsnog de schade te betalen, maar anders stappen we naar de rechter.’

Ikea zegt het ‘te betreuren dat Kouer-Zanoni een onplezierige ervaring heeft gehad’ bij haar bezoek aan de winkel in Barendrecht. Volgens woordvoerder Mark Ogertschnig is Ikea echter niet aansprakelijk. ‘We zijn tot de slotsom gekomen dat haar lezing, alsmede de stappen die door haar zijn genomen, geen deugdelijke bewijsgrond bevatten.’
Bron: Algemeen Dagblad, 08-09-2012 

Het door ons gebruikte vulmateriaal voor alle vullingen die in het zicht liggen:

http://multimedia.3m.com/mws/mediawebserver?mwsId=SSSSSu7zK1fslxtUOx2Gl8_eev7qe17zHvTSevTSeSSSSSS–&fn=supr_xte_brochure_ebu.pdf

Het door ons gebruikte vulmateriaal voor alle vullingen in kiezen:

http://www.kuraray-dental.eu/fileadmin/downloads/SalesFolder/ap_x_gb.pdf 

 

 

Reacties niet toegestaan.