Suikers in frisdranken

Veel kinderen drinken te weinig en als ze dan iets drinken, nemen ze vaak allerhande zoete drankjes of dranken met andersoortige zoetstoffen. Echter, het is niet alleen suiker dat ons gebit aantast: het zuur in drankjes tast het tandglazuur aan, met als gevolg: tanderosie of gaatjes.

Wij zien de laatste jaren steeds meer gevallen van tanderosie bij kinderen, als gevolg van alle frisdrank die ze gedurende de dag nuttigen.

Het is niet alleen de hoeveelheid, maar ook het tempo waarin we een glas of beker leegdrinken. Kinderen die met lange tussenpozen af en toe een slokje nemen (“stippeldrinken”), lopen ook meer risico op cariës (gaatjes). Het is beter om een glas frisdrank in kortere tijd op te drinken.

Op de site van het Voedingscentrum staat een leuk artikel met als titel “Wat geef ik mijn kind te drinken? (4-13 jaar)”.

Daarin staan praktische tips en nuttige informatie over frisdranken, suikers en het effect op het gebit.

Natuurlijk mogen kinderen best af en toe frisdrank. Het is beter kinderen van jongs af aan te wennen aan het drinken van water, gecombineerd met melk of yoghurt, dan ze onbeperkt fris (of sappen) te laten drinken.

Wilt u hier meer informatie over, vraag het dan gerust aan de preventie-assistente of tandarts.

 

Reacties niet toegestaan.